Gedurende het leventje van een kind proberen we een hoop dingen te leren en andere dingen af te leren. Het is een stuk positiever als we ook het afleren van iets benaderen als iets wat je gaat leren! Als een kind iets moet afleren dan heeft dat gelijk een negatieve klank. Toch pakken we zo vaak dingen aan die we anders willen zien (bv duim zuigen, jengelen, vieze woorden zeggen, snel boos worden).

Als je de vaardigheid die geleerd moet worden als uitgangspunt neemt dan kun je een kind op een hele leuke, positieve manier iets leren. De methode van Kids’ skills helpt hierbij!

De stappen om op een speelse wijze iets te leren*

  1. Bedenk de vaardigheid die geleerd moet worden. Bijvoorbeeld: leren rustig te blijven als iets niet lukt
  2. Geef de vaardigheid leren een leuke naam
  3. Geef je kind vertrouwen: vertel hem waarom jij denkt dat het je kind gaat lukken dit te leren (noem bijvoorbeeld wat hij allemaal al eerder geleerd heeft of benoem vaardigheden die hij bezit die handig zijn bij iets leren)
  4. Bedenk samen de voordelen als hij dit kan, wat levert dat hem op? Waarom zou dat fijn zijn?
  5. Maak een plannetje:
    • spreek af hoe er geoefend gaat worden (wanneer? Hoe? Met wie? In rollenspelletje of in het echt?)
    • spreek een codewoord of gebaar af om te helpen herinneren aan de vaardigheid als hij het even vergeet
    • spreek af hoe jij (en eventueel anderen) kunnen helpen het te laten lukken
  1. Spreek af hoe en wanneer jullie het gaan vieren als het gelukt is de vaardigheid te leren
  2. Bespreek elke dag wat al een beetje lukte en hoe hij dat voor elkaar gekregen heeft!

*Deze stappen komen van de methode van Kids’ Skills uit: ‘Kids’ Skills, op speelse wijze vaardigheden ontwikkelen bij kinderen’, Ben Furman

TIP

Maak met je kind een ‘Succes-schriftje’. Schrijf er elke dag in op wat er goed ging of wat al iets beter gaat dan voorheen en hoe dat gelukt is. Door regelmatig te bespreken en te analyseren wat maakte dat dingen lukten, kom je tot de juiste aanpak voor jouw kind. Je focust bovendien steeds op het positieve, de groei en wat het al geleerd heeft. Een positieve manier van werken aan verbetering of iets leren.

Ideeën:

  1. Je kunt het schriftje koppelen aan een te leren vaardigheid (zie hierboven).
  2. In plaats van een schriftje kun je ook kiezen voor een groot mooi versierd vel waar je de succesjes op noteert of een prikbord waar je je kind steeds een kaartje met tekst bij laat prikken.