Leer van de vorige keer

Wat werkte er voor jullie de vorige keer wel en niet? Welke ontdekkingen heb je toen gedaan die nu weer handig zijn om even bewust van te worden? Doe er je voordeel mee!

Routine en structuur

Zorg voor rust en houvast nu alles weer anders is. Zoek naar de nieuw vorm en geef jezelf en je kind de tijd om hieraan te wennen. Het kost gewoon weer wat tijd. Soms valt het niet mee, en het hoeft niet altijd te lukken, maar het helpt echt als de nieuwe routines weer gewoon worden, dan komt er rust voor iedereen.

Gezinsoverleg

Ga met het hele gezin om tafel en bespreek met elkaar de situatie en hoe jullie daar met elkaar de schouders onder gaan zetten. De eerste vraag is dan: “Hoe maken we het met elkaar in deze situatie zo gezellig mogelijk?”

Leg aan het gezin voor dat de weken nu weer even anders zijn dan normaal. En dat het daarom belangrijk is om afspraken te maken. Denk aan het gebruik van mobiel, iPad en games, maar ook het helpen in huis. Nu ze de hele dag thuis zijn, kunnen ze best een handje helpen, dit kun je ook goed aan ze uitleggen. Hoe gaan jullie thuis-school en thuis werken samen zo goed mogelijk doorkomen? Vraag je kinderen ook om zelf met ideeën of oplossingen te komen.

Dagschema

Een dagschema maken kan iedereen helpen om overzicht te krijgen en houvast. Dat geeft vaak rust. Maak het dagschema niet te strikt, want dat houd je niet vol. Deel bijvoorbeeld in: sporten, schoolwerk, zelf spelen en samen spelen, schermen, buiten zijn, taakjes en eetmomenten.

 

School en thuiswerk

Give yourself and your kids a break

  • Maak jezelf en je kinderen niet gek.
  • Alle begin is moeilijk; zorg voor wentijd – laat ze weer rustig wennen aan de nieuwe situatie. We hebben het eerder gered, we zullen het nu ook weer voor elkaar krijgen!
  • Het gaat thuis nou eenmaal even anders dan op school. De kinderen zullen minder doen en jij bent geen juf of meester.
  • Leren kan ook op heel veel andere manieren. Tel sokken bij het was opvouwen; Leer ze plannen en organiseren bij het bakken van een cake; Formuleer sommen onder de douche; Doe spelletjes waarbij ze bewegen en leren.
  • Wees creatief en voer de druk niet al te hoog op, dat werkt alleen maar averechts.

Kijk naar je kind

  • Het ene kind kan met gemak al het werk (zelf) aan, de ander heeft hulp, een schema en tijd nodig.
  • Overleg met de juf als het erg stroef loopt of wanneer het op bepaalde vlakken niet lukt.
  • Zie het als een kans om te zien waar je kind echt tegenaan loopt op school of waar hij juist sterk in is.

Houd schoolritme aan

  • Houd grotendeels hetzelfde ritme aan als op de dagen dat de kinderen naar school gaan.
  • Houd ’s avonds de huidige bedtijden aan en stap ook niet ’s morgens al te laat uit bed.
  • Denk aan de eet-, rust- en speelmomenten; dit zijn ‘normale dingen’ die kinderen anders ook op school doen.
  • Deel de dag voor een groot deel hetzelfde in als tijdens een schooldag, dit biedt kinderen overzicht en duidelijkheid en zorgt ervoor dat zij rust ervaren.
  • Structuur is voor alle kinderen belangrijk. Het is daarom slim om een schema te maken voor de dagelijkse activiteiten en het schoolwerk. Kinderen die dagelijks naar school gaan zijn deze structuur en schema’s gewend. Het is tenslotte geen vakantie en dat mogen kinderen best beseffen. Maak dit eventueel extra duidelijk door ze te vragen: “Wanneer heb je in een vakantie zoveel werk voor school moeten maken?”

Maak samen een schema

Maak met het hele gezin samen een (dag)schema. Houd daarbij rekening met de volgende zaken:

  • Kinderen kunnen zich niet uren achter elkaar goed concentreren.
  • Maak een passend schema op jullie gezin én op elk kind. Door dit samen te doen, neem je jouw kind mee in het plannen. Bepaal samen de tijden en welk vak je wanneer doet? Zo krijgt jouw kind het gevoel dat hij/zij mee mag beslissen. Dit zorgt voor extra motivatie om zich vervolgens ook aan het schema te houden.
  • Geef het schema gerust wat kleur. Dat maakt het leuker om te maken én om ernaar te kijken. Je kunt er ook voor kiezen om het vak dat af is voor die dag, achteraf in te kleuren. Leuk én overzichtelijk.
  • Maak het schema niet te strikt en vol, dat houd je namelijk niet vol

Enne… tijdelijke juffen en meesters:

  • Laat het idee los dat jij de perfecte homeschool juf of meester moet zijn.
  • Thuisonderwijs vergt een flinke verandering in je denken over educatie. Het is een levensstijl. Het vergt tijd om uit te zoeken wat past bij jouw gezin. We hebben al een oefening gehad in 2020, maar ook nu lukt niet alles in deze twee weken.
  • Probeer er zo naar te kijken: Jij bent niet opeens juf en moeder of meester en vader. Jij bent nog steeds moeder, die toevallig haar kinderen helpt bij schoolwerk. Je hoeft geen schooltje te spelen. Je hoeft je kinderen niet hele dagen educatieve activiteiten aan te bieden of strakke schema’s aan te houden. Als je dat graag wilt, prima. Maar als dat je niet ligt, doe het niet!
  • Je kinderen komen niets tekort. Jij mag gewoon moeder of vader zijn en er voor ze zijn. Kijk naar hen en naar jezelf kijken en ontdek wat het is wat jullie samen nodig hebben. Geef ruimte aan de gevoelens die er nu zijn. En sla gerust een dagje over als het even niet lukt. Dan doe je de dag later toch een extra bladzijde rekenen? En vraag hulp als je ergens niet uitkomt.

Thuiswerken in combinatie met kinderen

Naast dat de kinderen ineens volledig thuis zijn en schoolwerk hebben meegekregen, moet jij misschien ook wel thuis aan het werk. Zo kun je dit aanpakken:

  • Maak een schema voor je eigen werk
  • Kijk hierbij wat voor jou werkt:
    • Bepaal of je een ochtend- of avondmens bent en pas je werktijden hierop aan.
    • Kies voor 7 daagse werkweek, maar maak dan wel minder uren per dag.
  • Het handigste is dat jij werkt als de kinderen ook werken. Als je ze op weg hebt geholpen, kunnen zij wel even een tijdje zelfstandig aan de slag. Dat zijn ze op school ook gewend. Daarnaast kun je afspreken dat ze hun vragen even ‘bewaren’ en op afgesproken momenten stellen. Zet voor deze ‘uitgestelde aandacht’ eventueel een wekkertje.
  • Maak hierbij voor jezelf een werkplek in huis. Met een fietslampje of een blokje, net als op school. Een rood blokje betekent; niet storen, een groen blokje betekent; als je een vraag hebt, mag je deze nu stellen.
  • Wees niet te streng voor jezelf!

Zet ‘m op! We can do this!